Hi
ha una estranya relació entre Berlín, Olivia Newton John i los
Chiripitifláuticos del capitán Tan. I el punt de connexió entre
tots tres elements es diu Ignasi Blanch, dibuixant d’ofici i fll de
Roquetes.
Tot
plegat, aquesta és la història de com un nen de poble que dibuixava
a totes hores, premiat pels Chiripitifláuticos televisius, acaba
davant dels focus de mig món a Berlín, on, casualment, coneix una
de les seves muses des que era adolescent: l’Olivia Newton John, de
Grease. Final d’etapa en tots els sentits. Un viatge
artístic i vital que l’ha dut de Roquetes a Berlín, on el 1989 va
ser l’únic
artista
de l’Estat espanyol escollit per pintar la seva obra al que quedava
del mur de murs. Al seu poble, en tenen una rèplica. Ignasi Blanch
ja ha tornat de la capital alemanya, on la commemoració del vintè
aniversari de la caiguda del mur l’ha posat davant de totes les
càmares. “Hi ha més mitjans dels que mai hauria imaginat”. Ha
estat al centre de totes les mirades, com a únic representant
artístic de l’Estat a l’East-Side- Gallery, un projecte que, fa
vint anys, va cedir 1,3 kilòmetres del mur a artistes de tot el món.
Més enllà, però, del rebombori berlinès, la d’Ignasi Blanch és
la història del nen que dibuixava a totes hores. Acostuma a dir el
seu pare que el primer dibuix de l’Ignasi ja el van poder veure a
Los chiripitifláuticos, el programa infantil que, als anys
seixanta, quan encara ningú no havia sentitaparlar de zapping,
es va convertir en tota una icona generacional. L’Ignasi només
tenia cinc anys, i la presentadora María Luisa Seco va anunciar
solemnement, davant l’eufòria familiar, que el nen “Ignacio
Blanch” havia resultat vencedor en el concurs de dibuix que havien
organitzat els de la tele. “No és només una anècdota. Encara
veig tota la meva família saltant d’alegria a casa en sentir la
María Luisa Seco… Per a mi allò va ser tot un estímul per seguir
dibuixant més i més i, al final, això és el que he pogut fer tota
la vida”, afirma. Aquell nen tenia un do. Però, malgrat tot, “és
important saber que més enllà de les habilitats que tinguis, la
vida sencera és un procés de formació en el que cal buscar nous
punts de vista i noves maneres de mirar”, afegeix. I així va ser
–en aquest cas, mirant una pel·lícula– que, a final dels anys
setanta, l’Ignasi adolescent es va quedar captivat per Grease i
per l’actriu protagonista, Olivia Newton John. “La música de la
pel·lícula em va agradar però, a més, tinc una especial fixació
amb els timbres de veu, i el de l’Olivia em va enganxar moltíssim”.
Fins al punt que les cançons de Newton John han estat la banda
sonora de la seva vida: “M'han acompanyat durant moltes hores de
dibuix perquè el seu timbre de veu em dóna una enorme serenitat”,
s’explica el roquetenc. D’aquí que, en saber que l'artista seria
a Berlín els mateixos
dies
de novembre, l’Ignasi no ho va dubtar: “Volia parlar amb ella
simplement per dir-li que la seva música m’ha acompanyat al llarg
de la meva vida i, alhora, en un acte de reciprocitat, fer-la
partícep de la meva obra”. I se’n va sortir. Es van
trobaraBerlín, i van xerrar i es van fer fotos. “I perami ha estat
com tancar un cicle de la meva vida”, afirma. Almenys per aquest
artista, tots els camins porten a Berlín.
Parlo
d'amor
Entre
el centenar de aristes de 20 països que van pintar sobre el mur de
Berlín, només hi ha un Espanyol. Ell és Ignasi Blanch, i la seva
obra “Parlo d'amor” ja fa 19 anys que il·lustra les parets
d'aquest simbol de la história mundial. És tracta d'una obra
outobiografica de tres retrats íntims que reflecteix l'amor, les
experiencies i el treball de l'artista a la ciutat on va viure tres
anys. Després de ser escollit a un cuncurs públic l'any 1990 i de
deixar la seva empremta del mur, ell a tornat a Berlín per repintar
el seu segment amb el motiu de 20 anys de la caiguda del mur.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada